Heb jij nog plezier in je werk? Doe je dingen waar je goed in bent? En word je enthousiast van het werk dat je doet? En als je naar huis gaat, heb je dan nog voldoende energie over om leuke dingen te doen?

Indien jouw antwoord op meerdere vragen “nee” is, dan vraagt dit om aandacht! Misschien voel jij je machteloos of ervaar je een intern conflict met jezelf, en weet je niet meer wat je nog kunt doen om dit te veranderen. Mijn tips en oefeningen die ik in deze blog op een rij heb gezet kunnen je daarbij helpen.

1. Wat betekent werkplezier voor jou?

Voor iedereen betekent werkplezier iets anders. De betekenis van werkplezier hangt onder andere af van jouw karakter, de normen en waarden waarmee jij bent opgegroeid. Uit onderzoek is gebleken dat werknemers meer energie krijgen, en zich veel effectiever voelen, als hun waarden en normen overeenkomen met die van hun werkgever. Hoe zit dat bij jou?

Om daarachter te komen beantwoord dan deze vragen;

  • Wat vind je leuk aan je werk, en wat vind je minder leuk? Doe je het werk dat je het allerleukst vindt om te doen?
  • Waar sta je voor? Wie wil je zijn? Waar geloof jij in?
  • Wat vind je belangrijk in je werk? Vind je het bijvoorbeeld belangrijk om samen te werken met collega’s, of werk je liever alleen? Vind je het belangrijk om in vrijheid je verantwoordelijkheden uit te kunnen voeren?
  • Past de cultuur van het bedrijf bij jou als persoon? In wat voor bedrijfscultuur leef jij helemaal op? Een informele cultuur of een formele cultuur? Een prestatiegerichte cultuur?
  • Onderzoek of je persoonlijke waarden en normen overeenkomen met die van je bedrijf. Denk hier goed over na en schrijf dit voor jezelf op.

Komen er meer dan drie van je eigen waarden niet overeen met die van je werkgever? En je bent er helemaal zeker van, dat er geen aanwijzingen zijn, dat het misschien nog een JA kan worden? Dan is het risico dat je ernstige stress kan ondervinden. In dat geval is het tijd om op zoek te gaan naar een andere baan. De kans is heel klein dat jij het bedrijf kunt veranderen.

2. Zelfkennis

Om te weten wat je wilt, wat jouw persoonlijke behoeftes zijn, en waar je energie van krijgt, dan begin je eerst met het in kaart brengen van jouw drijfveren, kwaliteiten en talenten. Wie zichzelf goed kent weet wat zijn sterke en zwakke punten zijn. Zelfkennis maakt het gemakkelijker om van je fouten te leren, maar zelfkennis helpt óók om goede keuzes te kunnen maken. Bovendien is zelfkennis het meest belangrijkste ingrediënt voor een gezonde en succesvolle carrière.

Talent

Je werkplezier wordt groter wanneer je talenten tot hun recht komen. Met onderstaande vragen kan je een start maken om erachter te komen wat jouw talenten zijn;

  • Wat doe je het allerliefst?
  • Wat gaat jou gemakkelijk af?
  • Met welke taken of activiteiten vliegt de tijd voorbij, zonder dat je het doorhebt?
  • Waar kun je uren over praten, lezen of mee bezig zijn?
  • Wat heb je altijd al goed gekund?

Drijfveren

Drijfveren zeggen iets over je motivatie en je voorkeuren. Het is dus belangrijk om van jezelf te weten wat jouw persoonlijke drijfveren zijn. Hoe meer drijfveren je terugvindt in je werk, of in je studie, hoe beter jij je op je plek zult voelen. Voorbeelden van drijfveren kunnen zijn; beloning, invloed, macht, zekerheid, zinvol werk, uitdaging, zelfstandig, onafhankelijk, creativiteit, avontuur, etc.

Om erachter te komen wat jouw drijfveren zijn stel jezelf dan de volgende vragen;

  • Wat drijft jou? Wat vind je belangrijk?
  • Waarom wil je iets graag bereiken?
  • Waarvoor kom jij s ’ochtends je bed uit?

Als je niet genoeg wordt uitgedaagd, of de eisen zijn juist te hoog, dan kan dit leiden tot demotivatie. Een tekort aan motivatie heeft een negatief effect op jouw prestaties en op je werkplezier. En dit is nu juist wat je wilt voorkomen, toch?

3. Zorg goed voor jezelf

Wist je dat onze gezondheid effect heeft op onze werkprestaties? Als je niet voldoende beweegt, slaapt en genoeg hersteltijd hebt, dan gaat dat ten koste van jouw werkprestaties. Daarom is het om die redenen belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. En hoe doe je dat?

Voldoende slapen

We weten allemaal dat slapen goed voor ons is, maar helaas is een gemiddelde slaapduur van 7 á 8 uur niet voor iedereen haalbaar. Waarom is het belangrijk om voldoende slaap te krijgen? Door voldoende te slapen ontwikkelen jouw hersenen zich en het helpt je om het dagelijkse leven aan te kunnen. Langdurig slaapgebrek kan leiden tot matige of zelfs slechte prestaties. Je concentratie en geheugen nemen af, je humeur wordt slechter, je voelt je heel erg moe en wordt sneller ziek. Voldoende slapen is dus heel goed tegen depressie en tegen stress.

Beweeg voldoende

We weten al heel lang dat bewegen goed voor ons is, maar wist je dat het ook goed is voor de ontwikkeling van je hersenen? We zitten de hele dag op ons werk of thuis op de bank. En dat is niet goed voor je hersenen. Bewegen is goed tegen stress, maar ook voor de neuroplasticiteit van de hersenen, en de ontwikkeling van je CEO-brein. Door meer te gaan bewegen wordt je productiviteit, je efficiency en denken beter. Hierdoor ben je creatiever, voer je je werk beter en sneller uit. Hoe kun je ervoor zorgen dat je meer gaat bewegen? Wat bij mij heel goed werkt is gedurende je pauze naar buiten gaan om een korte wandeling te maken, of neem de trap i.p.v. lift!

Gun jezelf hersteltijd

We zijn vaak geneigd om door te blijven werken en weinig pauzes te nemen. En als we een moment vrij zijn, grijpen we meteen naar onze telefoon, tv of computer. Maar wist je dat de momenten waarop je niets doet, juist heel goed voor je zijn? Dit zijn de momenten wanneer je hersennetwerken verstevigd worden, je creativiteit zich ontwikkeld en je energiereserve weer aangevuld wordt.

Tip: Neem vaker een pauze tussen je werk door en probeer geen nieuwe informatie op te nemen in je pauze. Stop je telefoon weg, en ga wandelen. Uit ervaring weet ik dat als je het erg druk hebt, dat je minder tijd maakt om een pauze te nemen. Juist is het dan goed om die rust te pakken, zodat jij je weer kunt opladen, en er weer tegenaan kan.

4. Daag jezelf uit

Zorg voor voldoende uitdaging in je werk en probeer het beste uit jezelf te halen. Stel jezelf altijd een doel, hoe klein die ook is. Op deze manier zorg je ervoor dat je werk uitdagend blijft. Kleine stapjes uit mijn voorgaande oefeningen hebben meer effect dan je op het eerste gezicht zou denken. Wat je doet, zolang je dus in actie komt, heeft immers altijd invloed, al zie je het resultaat niet meteen. Je zou bijvoorbeeld op basis van de voorgaande tips goede voornemens kunnen maken. Maak ze overzichtelijk en zorg ervoor dat ze dicht bij jezelf liggen. Dit vergroot de kans dat je ze daadwerkelijk gaat uitvoeren. Schrijf je persoonlijke doelen op. Zo maak je ze tastbaar en word je gemotiveerder om ze na te streven. Deze vragen kunnen je daarbij helpen;

  • Wat zou vandaag een fijne of geslaagde werkdag kunnen maken of kraken?
  • Wat kan ik doen om dit te realiseren? Bijvoorbeeld; maximaal twee keer per dag mail checken; een lunchwandeling maken; alarm instellen om elke uur een korte pauze te nemen; op tijd naar huis gaan.
  • Wat heb ik nodig om de komende tijd (week, maand een jaar) prettig te kunnen werken?
  • Hoe ga ik dat aanpakken?

Wil jij ook graag jouw werkplezier vergroten, wees dan bewust van jouw eigen gedrag. Zie je geen mogelijkheden meer om jouw werkplezier te vergroten in je huidige baan? Of heb je het gevoel dat je het niet alleen kan? Plan dan gerust een gratis oriëntatiegesprek in en kom erachter hoe ik jou hierbij kan helpen.

Plan een oriëntatiegesprek in

Zelf heb ik lang getwijfeld of ik mijn werkplezier nog terug kon vinden in mijn vorige baan. Totdat ik niet verder kon en een burn-out kreeg. Wil je weten wat mij geholpen heeft om erachter te komen waar ik goed in ben, en hoe ik het plezier in mijn werk weer heb teruggevonden? Lees dan mijn verhaal.

Ik ben blij dat ik die stap heb durven te zetten? Het voelt geweldig! Nu ben jij aan zet!

Bekijk hoe wij omgaan met persoonsgegevens in onze Privacyverklaring.

Pin It on Pinterest