Er zijn altijd wel dingen waar we ons zorgen over maken, maar vaak heeft het geen zin. Je schiet er namelijk niets mee op om te piekeren over factoren waar je geen invloed op hebt. Je wordt er alleen maar angstig van en zo beland je uiteindelijk in een verwoestende cyclus waar je hulpeloos van wordt. Daarom deel ik deze 3 tips die jou kunnen helpen om controle te krijgen over jouw pieker gedachten.

Probleem of een feit

Zie het verschil tussen een probleem en een feit. Als je een probleem hebt kun je die namelijk altijd oplossen, maar een feit blijft een feit. Het heeft geen zin om je druk te maken over een feit, want dat staat vast en je kunt er niets aan veranderen. Door het verschil tussen een probleem en feit te zien kun je veel makkelijker dingen loslaten en accepteren. Dus stel je zelf de vraag; Kan ik wat aan de situatie doen? Ligt het in jouw vermogen om dit te kunnen veranderen en is het geen feit?

Reële zorgen

Maak je je zorgen over zaken die in de toekomst liggen, die nog niet eens gebeurd zijn en waarvan je niet eens weet of ze zullen uitkomen. Het is zonde van je energie om je druk te maken over iets wat in de toekomst ligt en wat nog geen realiteit is. Al deze zorgen zijn onwerkelijk en een verzinsel van je verbeelding. Stel je zelf de vraag als je je zelf betrapt op piekeren op iets wat nog in de toekomst ligt. Is het de waarheid wat je denkt dat er gaat gebeuren? En hoe weet je zeker dat dat zo is?

Bedenk wel dat 50% van dingen waar je over piekert nooit gebeuren. Je maakt je dus zorgen om niets, om iets dat niet eens gaat gebeuren. Zonde van je tijd dus, en een goede reden om ermee te stoppen!

Observeer je gedachten

Piekeren begint automatisch. Let er dus bewust op waar je over denkt en hoe je erover denkt. Wist je dat 80% van onze gedachten negatieve gedachten zijn? Observeer je gedachten en als je jezelf betrapt op negatieve gedachten, vervang ze door positieve gedachten. Doorbreek de eindeloze piekercirkel. Stoppen met piekeren begint met bewustwording. Dit is een continu proces, iets waar je de hele dag alert op moet zijn.

Tip:
Op het moment dat je negatieve gedachten of gevoelens ervaart, zeg dan STOP tegen jezelf en tel dan terug van 5,4,3,2,1. Dit is een reset voor je brein. Roep daarna een positieve gedachten op. Deze 5 seconden regel van Mel Robbins is een effectieve truc om jezelf van de automatische piloot af te krijgen. Als je aftelt van 5 naar 1, en dan meteen actie onderneemt, geef je je brein geen kans, en onderbreek je het automatisme.

WhatsApp chat
Bekijk hoe wij omgaan met persoonsgegevens in onze Privacyverklaring.

Pin It on Pinterest