We zitten massaal thuis. Dat is goed om verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, maar minder goed voor onze mentale gezondheid. Hoe zorg je dat je thuis mentaal gezond blijft, en dat de muren niet op je afkomen?

Ik merk aan mezelf, en aan veel mensen om me heen, en cliënten die ik spreek, dat ze met verschillende emoties zitten. De emoties die op dit moment bij veel mensen domineren zijn, boosheid, verdriet, onzekerheid en angst. Ik geef het toe, het is niet altijd even makkelijk om in deze onzekerheid te leven en de realiteit te negeren. Je ervaart dat het leven niet stabiel is, zelfs niet in zo’n mooi land als Nederland. De zekerheid die we hadden, lijkt met de dag te verder te verdwijnen.

Van nature, instinctief, zijn we heel goed om onze aandacht te leggen op gevaren. Dit is op zich gezond en het helpt ons om te overleven. Ondanks dat het soms moeilijk is om los te laten, probeer de positieve dingen in je achterhoofd te houden. Het helpt niet als je de hele dag geconfronteerd wordt met informatiestromen die alleen maar over Corona gaan.

Daarom geef ik je in deze blog 6 indoor-tips zodat jij, en eventueel je huisgenoten, de komende tijd in harmonie deze crisis door kunnen komen;

1. Denk niet te veel.

Weet dat dit tijdelijk is, en dat er na deze moeilijke tijd weer positieve tijden zullen aanbreken. Hoe moeilijk het ook is om te bevatten, weet dat het gaat komen. Laten we eerlijk zijn, kun jij aan de situatie, zoals die er nu is, iets aan veranderen? Het is nu zoals het is, probeer dit te relativeren, en te accepteren.

2. Leer van deze crisis.

In plaats van het alleen als iets ergs te zien, zie het ook als een uitdaging die je helpt sterker te worden. Leef meer in het hier en nu. We zijn in Nederland zo gericht op de toekomst dat we het ‘hier en nu’ weleens vergeten. Dit is je kans om dat in te zien. De beste manier om dit te doen is om jezelf even terug te trekken, na te denken, of door te mediteren. Kom weer in contact met jezelf. Wist je dat mediteren heel goed is voor je weerstand? Met mediteren bouw je aan je immuunsysteem en voorkom je ziektes. Er zijn verschillende apps te downloaden zoals bijvoorbeeld mijn favoriet Headspace.

3. Hou structuur aan.

Ga niet de hele dag Netflixen. Juist in deze tijd is ritme enorm belangrijk. Zet de wekker en sta op tijd op, en ga óók weer op tijd naar je bed. Leef alsof je nog steeds naar je werk of school gaat. Douche, poets je tanden, kleed je aan en neem tijd voor pauzes. Wat ook heel goed helpt, helemaal als je samen thuis werkt, en nog meer als je kinderen om je heen hebt, is een planning maken. Maak voor elke dag een planning zodat je allemaal weet waar je aan toe bent. Dit voorkomt irritaties en onnodige frustraties naar elkaar toe. Doe wat je kan op een dag, meer kun je niet doen. Accepteer de situatie en ga je zelf niet meer druk opleggen dan dat nodig is. Wees lief voor je zelf en voor de mensen om je heen.

4. Zorg goed voor jezelf.

Eet gezond en beweeg. Nu je thuis zit ga niet meer eten dan normaal. Probeer ongezonde suikers te vermijden. Heb je kinderen thuis? Zet je favoriete muziek op en kom samen in beweging. Doe dit tenminste 3x per week, bij voorkeur in de ochtend, voordat je dag begint. Op die manier blijf je fit en hoef je straks al die onnodige kilo’s er niet meer af te sporten zodra de sportscholen weer opengaan. Bovendien is sporten belangrijk voor je geest. Het maakt endorfine, serotonine en dopamine aan. Deze stofjes werken tegen angst en depressie. Dus kom in beweging!

5. Negatieve gedachten vermijden

Probeer negatieve gedachten, die je jezelf hoort zeggen, direct om te buigen naar positieve. Zoek afleiding, en ga vooral niet een paar uur per dag op social media zitten om al die negatieve berichten tot je nemen. Ga daarvoor in de plaats iets leren waar je anders nooit tijd voor hebt gehad, of een leuk boek lezen die je al zo lang hebt willen lezen, maar daar nooit aan toe gekomen bent. Wist je dat je op Netflix ook hele mooie documentaires hebt over persoonlijke ontwikkeling? Je competent en nuttig voelen zorgt voor een beter psychologisch welbevinden.

6. Pak een pen en papier en reflecteer.

Wat heb je in je leven tot nu toe bereikt. Wat had je altijd willen doen? Hoe wil je dat jouw leven er na deze crisis uit komt te zien. Ondanks dat de toekomst onzeker lijkt te zijn, wil dat niet zeggen dat die er niet meer zal zijn. Leer naar jezelf te kijken en observeer je eigen emoties en gedachten. Benut de waardevolle tijd die je nu hebt om aan jezelf te werken, want straks, als dit allemaal voorbij is, kun je spijt krijgen dat je dat niet hebt gedaan.

Wil je deze tijd gebruiken om te ontdekken waar het leven voor jou werkelijk om draait? Om wie je echt bent en wat je leuk vindt? Vraag dan nu een vrijblijvende (online) oriëntatiegesprek aan om te kijken hoe ik je kan helpen.

WhatsApp chat
Bekijk hoe wij omgaan met persoonsgegevens in onze Privacyverklaring.

Pin It on Pinterest