Wil je in onze hedendaagse en snel veranderende wereld op lange termijn succesvol zijn? Dan heb je je brein nodig, en wel het executive brein. In mijn blog “Wil je succesvol zijn, train dan je brein” heb ik beschreven hoe jouw executive brein, je CEO-brein, precies werkt en jou kan helpen succesvol te zijn. In deze blog geef ik jou inspiratievolle en praktische tips om je hersenen te ontwikkelen, je gedrag te veranderen en grip op je leven te krijgen. Zodat jij met deze tips de beste versie van jezelf wordt.

Tip 1: Kom uit je comfortzone

Ga op zoek naar een nieuwe hobby of activiteit waarin je uitgedaagd wordt om uit je comfortzone te gaan.

Die nieuwe prikkelingen zorgen ervoor dat je netwerken in je hersenen zich ontwikkelen. Je hebt vast wel iets dat al een tijdje op je lijstje staat dat je heel graag wilt gaan doen, maar hier nooit tijd voor hebt kunnen creëren. Dit kan zijn, schilderen, een taartbakken, schaken, you name it! Op je werk heb je vast ook iets wat je heel graag zou willen doen maar steeds uitstelt omdat je het niet aandurft, zoals bijvoorbeeld presenteren. Pak die kans, daag jezelf uit en prikkel dat brein van je!

Tip 2: Voldoende slapen

We weten allemaal dat slapen goed voor ons is, maar helaas is een gemiddelde slaapduur van 7 á 8 uur niet voor iedereen haalbaar. Waarom is het belangrijk om voldoende slaap te krijgen? Door voldoende te slapen ontwikkelen jouw hersenen zich en het helpt je om het dagelijkse leven aan te kunnen. Voldoende slapen is goed tegen depressie en tegen stress.

Hoe kom je aan voldoende slaap? Wat bij mij heel goed werkt is om een vast tijdstip met mezelf af te spreken om te gaan slapen, en me daaraan te houden! Uit ervaring weet ik dat de verleidingen groot zijn om toch nog even wat langer op te blijven, omdat je die film of serie af wilt kijken. Lastig, maar wel haalbaar. Wat bij mij heel goed werkt is om een alarm op mijn telefoon in te stellen die mij een seintje geeft dat het tijd is om te gaan slapen.

Tip 3: Kom in de flow

Hiermee bedoel ik “langdurig leren” en “geconcentreerd aan het werk zijn”. Uit ervaring weet ik dat dit voor veel mensen lastig kan zijn omdat we voortdurend gestoord worden door onze mobiele telefoons, of een e-mail die je aandacht krijgt en tussendoor gelezen wordt. Deze afleiding, oftewel multitasking, is ontzettend slecht voor onze hersenen en heeft een grote impact op (in)efficiënt werken.

Hoe kom je in die flow, en prettige staat, waarin je optimaal presteert? Een van de manieren hoe je dat kunt doen is door dagelijks mindfulness oefeningen te doen. Dit klinkt misschien zweverig, maar dat is het zeker niet! Er zijn verschillende apps hiervoor te downloaden zoals bijvoorbeeld mijn favoriet Headspace. Daarnaast kun je ook op Youtube allerlei verschillende soorten oefeningen vinden die jij geschikt zal vinden. Mindfulness hoeft geen urenprogramma te zijn. Door dagelijks 10 minuten een mindfulness oefening te doen ben je al je brein aan het trainen om langer gefocust aan het werk te gaan. Het werkt heel goed tegen stress, het versterkt je immuunsysteem en je wordt ook nog eens beter in het reguleren van je emoties. Ik raad het echt iedereen aan!

Tip 4: Kom in beweging

We weten al heel lang dat bewegen goed voor ons is, maar wist je dat het ook goed is voor de ontwikkeling van je hersenen? We zitten de hele dag op ons werk of thuis op de bank. En dat is niet goed voor je hersenen. Bewegen is goed tegen stress, maar ook voor de neuroplasticiteit van de hersenen en de ontwikkeling van je CEO-brein. Door meer te gaan bewegen wordt je productiviteit, je efficiency en denken beter. Hierdoor ben je creatiever, voer je je werk beter en sneller uit. Met andere woorden je krijgt op één dag meer gedaan in een kortere periode dan voorheen, en dat allemaal met minder stress. Hoe kun je ervoor zorgen dat je meer gaat bewegen? Wat bij mij heel goed werkt is gedurende je pauze naar buiten gaan en een korte wandeling te maken, of neem de trap i.p.v. lift!

Tip 5: Train je werkgeheugen

We weten allemaal dat doelen stellen één van die dingen zijn waarmee je je eigen succes bepaalt. Om je doelen te kunnen bereiken moet je in bezit zijn van een goed werkgeheugen. Je kunt dit ook zien als een functie die informatie in je brein opslaat en bewerkt. Enkele voorbeelden hiervan zijn; oplossen van problemen, onthouden van instructies, volgen van een verhaallijn, zich kunnen concentreren, en ga zo maar door!

Onderzoek wijst uit dat mensen die een goed ontwikkeld werkgeheugen hebben, meer succes hebben in het behalen van hun doelen. Zij zijn in staat om vroeg in het proces de verleidelijke stimuli (zaken die hun doelen ondermijnen) minder belangrijk te maken door zich te richten op de dingen die wel belangrijk zijn om hun doel te bereiken. Daarnaast zijn ze ook beter in het reguleren van de negatieve emoties en stress buiten de deur te houden. Dus met andere woorden, als je doel is om te gaan afvallen, en je hebt geen goed ontwikkeld werkgeheugen, dan is de kans groot dat je toch die heerlijke zak chips uit je kast pakt en het uiteindelijke doel niet haalt. Mensen met een sterk ontwikkeld werkgeheugen bereiken eerder hun doelen die zij voor zichzelf hebben gesteld.

En hoe train je je werkgeheugen? Dat is door je hoofd zo leeg mogelijk te houden. Er zijn verschillende methodes om dit te doen. Een methode die bij mij heel goed werkt is om dingen, ideeën, taken en gedachten op te schrijven. Je kunt dit in een notitieboekje opschrijven, of gebruik je telefoon! Een hele handige app die ik hiervoor gebruik is OneNote. Hier kan ik al mijn ideeën kwijt, zelfs in een voicenote! Ik vind het superhandig! Hoe meer je dit soort dingen uit je hoofd haalt hoe meer ruimte er ontstaat in je werkgeheugen. Meer ruimte in je werkgeheugen betekent betere concentratie, beter beslissingen nemen, meer focus, meer creativiteit en minder stress.

Ik hoop dat ik jou met mijn waardevolle tips heb kunnen inspireren en aan het denken heb kunnen zetten om je brein in jouw voordeel te laten werken.

Dus… Welke kleine stappen kun jij vandaag al gaan zetten om meer grip over jouw leven te krijgen om uiteindelijk de beste versie van jezelf te worden?

WhatsApp chat
Bekijk hoe wij omgaan met persoonsgegevens in onze Privacyverklaring.